EHBO curriculum voor voortgezet onderwijs

Het SLO is het landelijk expertisecentrum voor het curriculum van primair, speciaal en voortgezet onderwijs. Samen met het Oranje Kruis, het Rode Kruis, de Nederlandse Reanimatie Raad en het Nederlands Instituut Bedrijfshulpverlening is een EHBO curriculum opgesteld voor het voortgezet onderwijs onder het motto ‘Durf te Doen!’

Overgenomen uit het curriculum, inhoudsopgave hoofdstuk 2 en 3.

Hoofdstuk 2  EHBO in het voortgezet onderwijs

2.1 Durf te doen

EHBO gaat vanzelfsprekend over het aanleren van praktische vaardigheden. Het curriculum EHBO is voor de doelgroep van vo-leerlingen gericht op zeven levensreddende handelingen. Denk bijvoorbeeld aan het verlenen van accurate hulp tijdens een epileptische aanval, verstikking of levensbedreigende bloeding. In eerste instantie gaat het binnen het onderwijsprogramma om het ontwikkelen van de actiebereidheid van de individuele leerling. ‘Durf te doen’ is hierbij een belangrijk leerdoel; leerlingen stimuleren om zich bewust te worden van hun omgeving (awareness) en om daadwerkelijk in actie durven te komen als het nodig is.

2.2 EHBO op school

Het curriculum EHBO behoort niet tot de reguliere kerndoelen of examenprogramma’s en is niet verplicht. Voor een verrijkend of verdiepend onderwijsprogramma kunnen scholen er zelf voor kiezen om hun leerlingen EHBO-onderwijs aan te bieden.

Het curriculum EHBO bestaat uit twee delen:

  1. EHBO op school: een algemene introductie op het hoe en waarom van EHBO.
  2. Basisvaardigheden: gericht op zeven levensreddende handelingen.

2.3 Praktische handreikers

Het curriculum EHBO kan als onderlegger fungeren voor bijvoorbeeld een losstaande cursus verzorgd door externen, of voor een deel geïntegreerd worden met biologie, verzorging of lichamelijke opvoeding.

De algemene introductie ‘EHBO op school’ kan gegeven worden door bijvoorbeeld een docent biologie of lichamelijke opvoeding met belangstelling voorr of een achtergrond in, EHBO. De basisvaardigheden met betrekking tot de zeven levensreddende handelingen vragen een aanzienlijke hoeveelheid kennis en kunde van EHBO om deze te kunnen geven. Om deze kennis in huis te halen, kun je gebruik maken van gecertificeerde docenten/instructeurs, of je docenten laten opleiden en certificeren tot EHBO-instructeur. Bij de uitvoering van de basisvaardigheden (zeven levensreddende handelingen) kan worden uitgegaan van vier uur voorbereiding en vier uur praktijk.

Binnen het EHBO-onderwijs is er een groot aantal aanbieders dat scholen kan ondersteunen bij het verzorgen van EHBO-onderwijs. Bij een aantal aanbieders is het mogelijk om leerlingen het EHBO-onderwijs te laten afronden met een certificaat.

Hoofdstuk 3 Overzicht curriculum EHBO

Het curriculum EHBO bestaat uit twee delen:

  1. EHBO op school (Leerdoel A1 tm A3)
    1. Introductie EHBO
    1. Eerste hulp verlenen
    1. Communiceren tijdens verlenen eerste hulp
  2. Basisvaardigheden; gericht op zeven levensreddende handelingen

(Leerdoel BI tm B7)

  1. Eerste hulp bij bewusteloosheid
    1. Eerste hulp bij circulatiestilstand (reanimeren)
    1. Eerste hulp bij levensbedreigende bloedingen
    1. Eerste hulp bij beroerte
    1. Eerste hulp bij grote epileptische aanval
    1. Eerste hulp bij gedeeltelijke en volledige brandwonden
    1. Eerste hulp bij verstikking
Delen op social media

Word nu lid van de Nationale Bond EHBO

Schrijf je hier in